Τι είναι

Ο όρος Εμπράγματος Προγραμματισμός αναφέρεται σε προγραμματισμό υπολογιστικών συστημάτων για αλληλεπίδραση με φυσικά αντικείμενα και συσκευές, σε αντίθεση με τις συνήθεις εφαρμογές που απλά απεικονίζουν κάποιας μορφής πληροφορία σε οθόνες. Ο πρωτότυπος Αγγλικός όρος είναι Physical Computing. Η συνήθης μετάφραση του όρου στα ελληνικά είναι Φυσικός Προγραμματισμός (επί λέξη μετάφραση από τον Αγγλικό). Προσωπικά βρίσκω αυτή την μετάφραση ατυχή, και προϊόν της κακής συνήθειας να μεταφράζουμε όρους, χωρίς να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή ούτε στην ουσιαστική έννοια του πρωτότυπου, ούτε στις δυνατότητες και τους χρωματισμούς της γλώσσας στην οποία μεταφράζουμε.

Για να διανθιστεί η πρώτη πρόταση της προηγούμενης παραγράφου και να καταλάβουμε λίγο καλύτερα για τι ακριβώς μιλάμε ας δούμε δύο διαφορετικούς ορισμούς.

«Ε.Π. είναι η χρήση λογισμικού και κατάλληλου υλικοί για την υλοποίηση κατασκευών που μπορούν να αισθανθούν και να ανταποκριθούν σε ερεθίσματα από τον πραγματικό κόσμο.
[http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_computing]»

«Ε.Π. είναι μια μαθησιακή προσέγγιση στο  πώς οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω υπολογιστών, που έχει σαν αφετηρία και βάση τους έμφυτους τρόπους έκφρασης. Παραδοσιακά στη διδασκαλία σχεδίασης Διεπιφανιών Υπολογιστή παίρνουμε σαν δεδομένο το υλικό (πληκτρολόγιο, οθόνη, ποντίκι, ηχεία και απλά επικεντρωνόμαστε στη χρήση λογισμικού που είναι απαραίτητο για το σχεδιασμό μέσα σ’ αυτά  τα όρια. Στον Ε.Π. παίρνουμε το ανθρώπινο σώμα σαν δεδομένο και προσπαθούμε να σχεδιάσουμε μέσα στα όρια της έκφρασής του. [Tom Igoe, http://www.tigoe.net/blog/what-is-physical-computing/]»

Ο συνδυασμός του πνεύματος των δυο ορισμών μπορεί να μας δώσει μια καλή εικόνα για τον Ε.Π. και τους ανθρώπους που ασχολούνται μ’ αυτόν. Ωστόσο ο δεύτερος είναι αυτός που καταδικνύει την δημιουργική ουσία

Βέβαια η τεχνολογία αυτή υπάρχει και αναπτύσσεται για δεκαετίες (ρομποτική, συστήματα αυτομάτου ελέγχου). Μέχρι πρόσφατα όμως ήταν πολύπλοκη, ακριβή, και συνεπώς μη προσβάσιμη για το ευρύ κοινό. Με την ανάπτυξη της υπολογιστικής ισχύος, τη μείωση του κόστους, και την απλοποίηση της διαδικασίας προγραμματισμού των σχετικών συσκευών, η τεχνολογία άρχισε να χρησιμοποιείται για ερασιτεχνικούς, καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς, από ανθρώπους με μικρή ή και μηδενική προηγούμενη εμπειρία  σε προγραμματισμό Η/Υ και ηλεκτρονική τεχνολογία. Το ρεύμα αυτό ενισχύθηκε από ανθρώπους με σημαντική εμπειρία στον τομέα, που δημιούργησαν ολοκληρωμένα συστήματα υλικού και λογισμικού ειδικά για χρήση από μη ειδικούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου